co w numerze

Spis treści numeru:

Targ zdrowotny

8 - Targ zdrowotny

Aplikacje i pomocne sprzęty

Aktywni na co dzień

14 - Sposób na aktywność
Ćwiczenia na poprawę kondycji proponuje Marzena Kociuba, fizjoterapeutka

Poprawiamy kondycję

Mocne serce, sprawne stawy, dotleniony mózg, energia i brak zadyszki przy wysiłku. To wszystko dzięki aktywności fizycznej, która wpływa na poprawę kondycji organizmu, a co za tym idzie – także zdrowia fizycznego i psychicznego.

Dużo osób narzeka obecnie na słabą kondycję i częste pojawianie się zadyszki przy wysiłku. Najczęstszą przyczyną jest brak czasu na systematyczną aktywność fizyczną, siedząca praca, otyłość albo po prostu rozleniwienie i brak motywacji. Tak naprawdę, aby cieszyć się zdrowiem fizycznym i dobrą kondycją, wcale nie trzeba być sportowcem.

18 - Ćwiczymy dla zdrowia i urody

Gdy boli bark… Ćwiczenia pomagające pozbyć się zespołu bolesnego barku

22 - Dbam o zdrowie

Agnieszka Beszłej z Zespołu Guadalupe o swoich muzycznych pasjach i historii związanej z Meksykiem

Żywienie jest ważne

26 - Koszyk pełen zdrowia

Ziemniaki, pyry, kartofle, grule. Jakie mają wartości odżywcze?

30 - Rośliny zdrowotne
Jeżówka purpurowa na odporność. Zbigniew T. Nowak podaje recepturę z wykorzystaniem tej rośliny

Jeżówka purpurowa na odporność

Żeby mieć dobrze funkcjonujący układ odpornościowy i nie chorować, wspierajmy się naturalnymi środkami. Należy do nich jeżówka purpurowa, która zdobyła wielkie uznanie w światowej medycynie.

Są ludzie, którzy prawie nigdy się nie przeziębiają i nie chorują na grypę. To zasługa ich doskonale funkcjonującego układu odpornościowego. Aby jednak taki układ nie zawiódł, kiedy zaatakują nas infekcje, warto co jakiś czas wspomóc go lekami z apteki Pana Boga.

Trzy lecznicze gatunki

Tak naprawdę istnieją trzy lecznicze gatunki jeżówki. Najbardziej rozpowszechniona jest jednak jeżówka purpurowa (Echinacea purpurea). To niezwykle urocza roślina wieloletnia. Chętnie sadzi się ją także dla dekoracji w ogródkach i na działkach. Jej kwiaty, a raczej koszyczki kwiatowe z botanicznego punktu widzenia, są wyjątkowo duże, trwałe (zachowują świeżość we flakonie 2-3 tygodnie), a ich kolor jest lilioworóżowopurpurowy

34 - Gotuj z siostrą Teresą

Przepisy s. Teresy Pachnik na smaczne dania

38 - Sklepowy detektyw
Jak wybierać owoce i warzywa w sklepie? – podpowiada dr Agnieszka Jarosz

Jak wybierać warzywa i owoce?

Warzywa i owoce powinny stanowić podstawę naszego pożywienia, a przynajmniej 50 proc. tego, co jadamy każdego dnia. Na co zwrócić uwagę przy ich wyborze, aby służyły naszemu zdrowiu?

Zawarte w nich składniki są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu człowieka, ponieważ dzięki nim zaspokajane jest dzienne zapotrzebowanie na energię, witaminy i składniki mineralne, co sprzyja zachowaniu zdrowia. Zaleca się jedzenie 5 porcji warzyw i owoców dziennie, przynajmniej 400-500 g, wyłączając z tej ilości warzywa zawierające duże ilości skrobi (np. ziemniaki, bataty). W zdrowej diecie każdego dnia należy wybrać 3 porcje warzyw w ilości co najmniej 300 g i 2 porcje owoców w ilości ok. 200 g. Spożywanie ich nie tylko zmniejsza ryzyko występowania wielu chorób, ale wpływa także na poprawę naszego samopoczucia, kondycji i urody.

50 - Hit zdrowotny

Superżywność. Niezwykłe właściwości żurawiny

54 - Grunt to właściwy jadłospis

Jadłospis dla osób zagrożonych cukrzycą

62 - Profilaktyka chorób

Wyzwania diabetologii. Rozmowa z prof. dr. hab. n. med. Krzysztofem Strojkiem

66 - Dieta w praktyce

Dieta warzywno-owocowa leczy cukrzycę typu 2. Przepisy na wybrane dania

70 - Jemy również oczami

Jak ładnie podać desery bezcukrowe

74 - Felieton

Wirus kontra lęk. Artykuł lek. Narcyza Sadłonia

Inspiracje dla ciała i ducha

76 - Moja historia

Schudła 20 kilogramów i uchroniła zdrowie – opowieść Małgorzaty Miecznikowskiej

80 - Zdrowie duchowe

Halloween – co powinniśmy o nim wiedzieć? – artykuł Małgorzaty Więczkowskiej

84 - Podróżujemy ku zdrowiu

Odwiedzamy polskie parki narodowe znajdujące się we wschodniej części Polski: Wigierski, Białowieski, Poleski oraz Magurski

88 - Moja pasja

Kapitan żeglugi wielkiej Łukasz Warmijak i jego niezwykła pasja gotowania

94 - Ekozdrowotnie

Miękkie i czyste ręczniki. Pierzemy bez chemii

102 - Otaczajmy się pięknem

Listopadowe kolorowe kompozycje

Chwila relaksu

104 - Krzyżówki i łamigłówki

Porady zdrowotne

25 - Indeks glikemiczny – co to takiego?
42 - Ryż dla alergików
44 - Miód cud – właściwości
72 - Szansa dla dzieci chorych na białaczkę
96 - Masaż wirowy
98 - Witaminy z jesiennych warzyw i owoców
100 - Jak pokonać stres?
101 - Badania w kierunku wykrycia cukrzycy

Inspiracje naturą

92 - Domowe odżywki do rzęs

Obejrzyj wybrane strony

wideo